wijkservice



Veel minder geld in de gemeentekas vraagt om creatieve oplossingen. Ook Haarlem weet zich uitgedaagd verrassende ideeën te doordenken en grensverkennende pilots op te pakken. Het drastisch verminderen van de WMO-gelden is zo n vraagstuk dat om creativiteit vraagt. De praktijkwerkplaats Wijkservice is aan de slag gegaan met het idee dat de huishoudelijke hulp die niet langer uit de WMO vergoed wordt, door mensen met een uitkering gedaan kan worden.


Voor de hoofdafdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Haarlem organiseer en faciliteer ik op 4, 5 en 18 oktober 2012 versnellingsdagen en een canvassessie met Business Model Generatie.


Forse bezuinigingen vragen om meer dan een verbeterde versie van hoe het nu gaat. Vandaar dat de praktijkwerkplaats aan de slag is gegaan met drie contrasterende businessmodellen, die de Wijkservice vanuit duidelijk verschillende vertrekpunten benaderen.


Drie businessmodellen

In het businessmodel voor de Wijkservice Haarlems Gemak zijn klanten die betalen voor de producten en diensten van de Wijkservice het vertrekpunt.

In het businessmodel voor de Wijkservice Compiratie zijn de competenties en inspiraties van de uitvoerende mensen met een uitkering het vertrekpunt.

In het businessmodel voor de Wijkservice als wijkonderneming is het vertrekpunt dat wijkbewoners bepalen wat zij willen verbeteren.


De businessmodellen hebben gemeen dat zij de potentie hebben om zonder gemeentegeld maatschappelijke meerwaarde in zorg, welzijn en openbare ruimte te genereren en het bemiddelen naar werk te versterken.


Wijkservice Haarlems Gemak


Wijkservice Compiratie


Wijkservice als wijkonderneming

welkom.html